Integracja sensoryczna to podświadomy proces zachodzący w mózgu (bez udziału naszej świadomości, na przykład, tak jak oddychanie). Porządkuje informacje pobrane przez zmysły (smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja ciała). Nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, przez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić (np. słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasu na szkolnym korytarzu – bodźca nieistotnego). Pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy (tzw. Odpowiedź adaptacyjna).
Ten proces organizacji informacji sensorycznych jest fundamentem rozwoju:
Aby następowała poprawa w organizacji ośrodkowego układu nerwowego podczas terapii są stosowane takie ćwiczenia, które będąc właściwym „wyzwaniem” dla uczestnika terapii są stymulujące dla mózgu. Ćwiczenia muszą być dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka jednak nie mogą być zbyt łatwe ani zbyt trudne. Ciągłe balansowanie na granicy możliwości dziecka -poprawiając organizację ośrodkowego układu nerwowego – wpływa na zmianę zachowania w sferze ruchowej i emocjonalnej, poprawę funkcji językowych i poznawczych oraz przejawia się lepszą efektywnością uczenia się. Terapia integracji sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą. Zajęcia z terapii sensorycznej odbywają się w formie indywidualnej, na odpowiednio przystosowanych salach wyposażonych w sprzęt zapewniający bodźcowanie sensoryczne układu nerwowego.
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona po wcześniejszych kompleksowych badaniach – DIAGNOZIE, prowadzonych przez kwalifikowanych terapeutów. W skład diagnozy wchodzi: WYWIAD Z RODZICEM NA PODSTAWIE ODPOWIEDNICH KWESTIONARIUSZY, OBSERWACJA SWOBODNEGO ZACHOWANIA DZIECKA NA SALI, TESTY POŁUDNIOWO – KALIFORNIJSKIE A. J. AYRES (w przypadku dzieci powyżej 4r.ż.), oraz OBSERWACJA KLINICZNA DZIECKA. Proces diagnozy zwykle kończy się szczegółowym omówieniem wyników diagnozy dziecka, wydaniem rodzicom pisemnej opinii z badań zawierającej między innymi rozpoznanie typu zaburzeń integracji sensorycznej, ewentualne zalecenia do terapii oraz ćwiczenia do domu.
WYBRANE WSKAŹNIKI ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
Rodzice uważnie obserwujący swoje dziecko potrafią dostrzec niepokojące objawy jego zachowania, będące przejawem zburzonej integracji sensorycznej. Mogą to być między innymi:
Trudności w obszarze motorycznym dziecka, koordynacji:
Trudności w obszarze psychoruchowym:
Typowe zachowania dziecka z nadwrażliwością dotykową:
Trudności dziecka w zakresie słuchowym:
WYBRANE WSKAŹNIKI ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI:
W celu skonsultowania niepokojących objawów Państwa dziecka, zapraszamy na konsultację, diagnozę i terapię do naszych wykwalifikowanych terapeutów.