Pies przyuczony do terapii powinien charakteryzować się odpowiednimi cechami. Do najważniejszych należy zaliczyć: opanowanie, niski poziom wyrażania emocji, posłuszeństwo. Psy terapeuci muszą charakteryzować się stosunkowo małą wrażliwością, bardzo dużą tolerancją i brakiem chęci do dominacji oraz zminimalizowaną agresją.
Podczas terapii realizujemy cele m.in. rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej, poszerzenie słownika, poprawa aktywności ruchowej, wzrost kompetencji społecznych, stymulacja dotykowa. Poprzez dogoterapię możemy również:
Sam kontakt z psem, głaskanie jego miękkiej sierści wpływa pozytywnie na dzieci, pozwala obniżyć poziom stresu i uspokaja, wycisza. Dzieci w kontakcie ze zwierzęciem uczą się empatii, współpracy i cierpliwości, pracują także nad koncentracją, a wszystko to robią świetnie się bawiąc! Pies bierze udział w zabawie jako Pomocnik Terapeuty i w wyniku jego udziału wzrasta motywacja do wykonania ćwiczeń u dziecka. Dobieramy sposób pracy do możliwości dzieci.
Zachęcamy pasjonatów psich aktywności do udziału w emocjonujących zajęciach.